Vescun Pyörä - etusivu
Huolto Huolto - Sähköavusteiset pyörät
Mikä on sähköavusteinen polkupyörä? Sähköavusteiset pyörät Käytetyt polkupyörät
Electrobike Boostbike BH-bike Helkama Kalkhoff Tunturi Winora ZET sähköpavusteiset pyörät ja asennussarjat BionX asennussarjat
Google Yahoo MSN

Vaivatonta liikkumista sisällä ja ulkona. Erittäin käyttövarma ja helppokäyttöinen Biswift® seniori sähköskootteri.

Uutiset

Huolto;
Vinkki: Muista pitää pyöräsi puhtaana kurakeleilläkin, se toimii paremmin ja pidempään.


Mikä on sähköavusteinen polkupyörä?

Sähköpyörällä tarkoitetaan yleisesti sähköavusteista polkupyörää. Sähköavusteinen polkupyörä avustaa ainoastaan poljettaessa, sen  suurin sallittu avustus nopeus on 25km/h ja moottorin avustusteho enintään 250W. Sähköavusteista polkupyörää koskevat samat säännökset kuin tavallistakin polkupyörää.
On myös olemassa sähköpyöriä joiden avustusnopeus on 40km/h ja moottorin avustusteho 350W. Näitä kutsutaan esim. Saksassa ”fast pedeleceiksi” ja niille on olemassa siellä oma ajoneuvoluokka. Täällä Suomessa ne määritellään moottoriajoneuvoiksi, jolloin ne tulee rekisteröidä.

Sähköavusteinen polkupyörä määritellään Suomen laissa seuraavasti:

19 § Moottorittomat ajoneuvot
" [...] Polkupyöräksi katsotaan myös sellainen enintään 250 W:n tehoisella sähkömoottorilla varustettu ajoneuvo, jonka moottori toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa."

Miksi hankkia sähköpolkupyörä?

Sähköpolkupyörälle on monta eri käyttötarkoitusta. Suurin käyttäjäryhmä ovat työmatkapyöräilijät. Sähköpolkupyörä mahdollistaa monille pidemmät työmatkat pyöräillen. Sähköavusteisella polkupyörällä liikut nopeammin, kevyemmin ja jopa täysin ilman hikeä. Sähköpolkupyörällä pidät yllä helposti yli 20km/h keskinopeutta kun normaalisti se tavallisella polkupyörällä olisi n.10-15km/h, joten melkein puolitat matkaan käytetyn ajan.
Monella työmatkapyöräilijällä ei ole myöskään mahdollisuutta käydä työpaikalla suihkussa.

Suuri käyttäjäryhmä ovat myös vanhemmat ihmiset joiden poljinvoima on jo heikentynyt. Sähköpolkupyörän ansiosta he voivat jatkaa pyöräilynautintojaan vielä paljon pidempään. Sähköpolkupyörä on käytännöllinen väline omatoimiseen liikkumiseen, jolloin nivelet saavat hyvää liikuntaa mutteivat liikaa rasitusta.

Sähköpolkupyörä sopii myös retkeilijälle. Sähköpolkupyörä mahdollistaa monille pidempiä pyöräilyretkiä, yhdellä akullisella voit ajaa jopa 200km nauttien maisemista ja raikkaasta ulkoilmasta ilman suurempaa rasitusta.  Sähköpyörällä kuljetat myös useita kiloja painavat retkeilyvarusteesi kevyemmin.

Erilaisia sähköavusteisia polkupyöriä.

Sähköpolkupyöriä on erilaisia, jotka ovat tarkoitettu erilaisiin käyttötarkoituksiin. Sähköpyörissä on oikeastaan kahdenlaisia avustusjärjestelmiä.

Napamoottori

Napamoottori sijaitsee joko pyörän etunavassa tai takanavassa, jolloin avustusteho välittyy suoraan akselille. Nykyään kaikki sähköpolkupyörissä käytettävät napamoottorit ovat harjattomia, mikä mahdollistaa sähköpyörällä ajon ilman avustusta kuten normaalillakin pyörällä, koska harjattomassa moottorissa ei ole pois kytkettynä mekaanista kitkaa. Tunnetuimpia napamoottorivalmistajia ovat 8FUN ja BionX.


Keskiömoottori

Keskiömoottori sijaitsee polkupyörän poljinkeskiössä, jolloin avustusteho välittyy ketjuja pitkin takarenkaalle. Tämän päivän kaikki sähköpolkupyörissä käytettävät keskiömoottorit ovat harjattomia, mikä mahdollistaa sähköpyörällä ajon ilman avustusta kuten normaalillakin pyörällä, koska harjattomassa moottorissa ei ole pois kytkettynä mekaanista kitkaa. Tunnetuimpia keskiömoottorivalmistajia ovat Impulse, Panasonic ja Bosch.


Sähköpolkupyörissä on myös muitakin eroavaisuuksia. On momentintunnistimella ja pyörimisnopeudentunnistimella varustettuja järjestelmiä.

Momentintunnistin

Momentintunnistin tarkkailee poljinkammille kohdistuvaa voimaa ja avustaa sen mukaan. Eli esimerkiksi ylämäessä kun poljinkammille kohdistuu enemmän voimaa niin avustustehokin on voimakkaampi. Vastaavasti alamäessä vaikka poljetkin ei polkimille yleensä kohdistu enää juurikaan voimaa ei moottori tuhlaa akkua turhaan.  Liikkeelle lähdettäessä momentintunnistin lähtee avustamaan heti havaittuaan voimaa poljinkammissa.


Pyörimisnopeuden tunnistin

Pyörimisnopeuden tunnistin tarkkailee poljinkampien pyörimisnopeutta ja avustaa sen mukaan. Eli mitä kovempaa poljinkammet pyörivät sitä suurempi on avustusteho. Eli ylämäessä jos polkimien pyörimisnopeus laskee myös avustustehokin laskee ja alamäessä järjestelmä käyttää kokoajan akkua jos polkee. Liikkeelle lähdettäessä pyörimistunnistin tarvitsee muutaman kierroksen polkemista ennen kuin avustus käynnistyy.

Sähköpolkupyörää hankittaessa kannattaa kiinnittää huomiota myös akun laatuun, koska se on yksi pyörän kalleimpia osia. Markkinoilla on monenlaisia akkutyyppejä.


Li-ion akku

Litium-ionakut ovat kevyitä ja säilyttävät kapasiteettinsa hyvin ja niitä voi ladata jopa 1500 latauskertaa. Tämän takia litiumakut ovat todella käytännöllinen ratkaisu sähköpolkupyörän voimanlähteeksi. Hyötysuhde litiumakulla on 99,9 % (lyijyakulla n. 70 %). Litumakun kennoilla on myös suuri vaikutus akun kestävyyteen. Markkinoiden arvostetuin kennovalmistaja on Panasonic.


LiFePo4 akku

Lifepo akut ovat myös kevyitä ja säilyttävät kapasiteettinsa hyvin ja niitä voi ladata jopa 2000 latauskertaa. Lifepoakut kestävä myös kylmää hieman paremmin kuin litiumakut. Halvimmat lifepoakut ovat usein kuitenkin paljon huonompilaatuisia kuin litium-ionakut.

Lyijyakku

Lyijyakut ovat edullisia, mutta raskaita ja isokokoisia verrattuna litiumakkuihin. Lyijyakulla latauskertoja on n. 500 ja hyötysuhde on huomattavasti pienempi kuin litiumakuilla. Tämän takia lyijyakku ei ole käytännöllisin ratkaisu sähköpolkupyöriin.

Myös polkupyörän muihin osiin kannattaa kiinnittää huomiota käyttötarkoituksen mukaan.

Runko

Runko on polkupyörän selkäranka. Teräs on edullisin ja yleisin polkupyörissä käytetty runkomateriaali ja siitä riittää jos jonkinlaisia nimikkeitä. Pahimmillaan se on pehmeää ja raskasta sekä korroosiolle altistuvaa. Nykyään sähköpolkupyörissä yleisin käytetty runkomateriaali on alumiini. Alumiinirungon etuja ovat ruostumattomuus, kestävyys ja ennen kaikkea keveys. On myös hiilikuiturunkoja jotka ovat todella kevyitä, joskin hintavia.

Runkokoko

Runkokoolla on myös merkitystä pyörän valintaan. Alla oleva taulukko on SUUNTAA ANTAVA, koska ihmisten mittasuhteet ja pyöräilymieltymykset vaihtelevat niin voimakkaasti että yleispäteviä totuuksia ei ole olemassa.

Pyöräilijän pituus Runkokorkeus
145 cm - 160 cm 45 cm
150 cm - 170 cm 45 tai 50 cm
160 cm - 180 cm 50 tai 55 cm
175 cm - 190 cm 55 tai 60 cm
185 cm  -< 60 cm

 

Jarrut

Jarrut ovat suuri turvallisuus tekijä. On olemassa vaijeritoimisia v- ja levyjarruja, nestetoimisia v- ja levyjarruja sekä rullajarruja ja jalkajarruja. Vaijeritoimiset levy- ja V-jarrut ovat edullisin ja helppohuoltoisin vaihtoehto. Jarrutusteholtaan nämä soveltuvat erinomaisesti kaupunkipyöräilyyn. Nestetoimiset levy- ja v-jarrut ovat suunniteltu aktiivisempaan pyöräilyyn ja ovat täten myös jarrutusteholtaan vaijeritoimisia tehokkaammat. Rullajarru ja jalkajarru ovat helppohuoltoisimpia, mutta jarrutusteholtaan pienempiä kuin edellä mainitut.

Muut osat

Muihin osiin kannattaa myös kiinnittää huomiota. Esimerkiksi etujousitus vähentää tärinää huomattavasti ja säästää ranteitasi. Kaksoisseinämä- alumiinivanteet ovat kevyet ja huomattavasti tavallisia alumiini- tai peltivanteita kestävämmät. On myös syytä kiinnittää huomiota ajovaloihin, sillä ne ovat yksi tärkeimmistä turvallisuusvarusteista hämärän aikaan.

Me sähköpolkupyörien erikoisliikkeessä autamme sinua valitsemaan juuri sinun mitoillesi ja käyttötarkoitukseesi sopivan sähköpolkupyörän.